Gepubliceerd op
30-08-2020
Categorie
Webdesign
Auteur
Fame Media

01. Een website is het visitekaartje van uw bedrijf.

Niet alleen voor ondernemingen, maar ook voor overheid en semi-overheid is het belangrijk zich online goed te presenteren. Weliswaar zijn er verschillende beweegredenen om een website te hebben, maar het gemeenschappelijke doel is in elk geval om de behoefte van de bezoeker zo goed mogelijk te vervullen. Het maakt dan niet uit of het gaat om het kopen van kleding of het aanvragen van een paspoort. De bezoeker moet zijn taak gemakkelijk en goed kunnen uitvoeren, ook bij gemeentezaken. Dat klinkt logisch, maar blijkt in de praktijk lang niet altijd het geval.

“Dat wat vanuit de webdesigner een perfect ontwerp lijkt, werkt voor de websitebezoeker lang niet altijd. Dat leverde een aantal interessante inzichten op die we hieronder graag delen.”
– Fame Media

02. De bezoeker centraal

Binnen de commercie is het al langer duidelijk dat de meeste successen behaald worden door vanuit de klant te denken. Een potentiële klant die niet snel vindt wat hij zoekt, gaat binnen de kortste keren op zoek naar een alternatieve aanbieder.

Dat is bij de gemeente natuurlijk niet aan de orde. Je gaat niet op zoek naar een alternatieve gemeente, omdat je de gewenste informatie bij jouw eigen gemeente niet kunt vinden. Toch zien ook gemeentes over het algemeen wel het nut in van de inwoner centraal te stellen. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de publicaties ‘De inwoner centraal’ en  ‘Inwoner centraal bij werken aan kwaliteit en outcome’.

In dat perspectief wordt ook nagedacht over de manier van online communiceren, zoals onlangs site te lezen was in ‘Effectieve content voor gemeenten: 4 tips om inwoners te bereiken met social media’.  Als je de lijn om inwoners centraal te stellen verder digitaal doortrekt, heeft dat niet alleen voordelen voor de inwoners of websitebezoekers, maar ook voor een gemeente. Tevreden inwoners zijn goede ambassadeurs voor citymarketing.

03.De Perfecte Resultaat

Do’s

  • Iconen in combinatie met tekst worden als overzichtelijk ervaren, in elk geval voor de toptaken. Uiteraard moet je altijd testen wat uiteindelijk voor je eigen site werkt, maar al vaker is getest dat iconen zonder tekst regelmatig vraagtekens oproepen en over tekst alleen regelmatig heen wordt gekeken.
  • Houd je tekst simpel, zodat er geen verwarring ontstaat. Als bezoekers onzeker worden, gaan ze weg van de website.
  • Zorg voor een perfect werkende afsprakenplanner. Dit voorkomt irritatie en onnodige telefoontjes.
  • Blijf testen. Een website is in zekere zin nooit af. Aangezien je altijd te maken hebt met technische en/of inhoudelijke updates, is dit erg belangrijk.

Don’ts

  • Met veel info op een site lijkt het misschien dat je de bezoeker optimaal van dienst bent, maar in de praktijk zien veel mensen door de bomen het bos niet meer. Maak dus keuzes over welke info prioriteit heeft en verminder de hoeveelheid informatie.
  • Moeilijke woorden gebruiken is een tweede don’t. Als bezoekers het niet begrijpen, verlaten ze de website. Bijna altijd zijn er alternatieven die iedereen begrijpt.
Vraag direct een offerte aan!

Webdesign direct starten?